Nowa forma obecności
Przeczytaj Słowo Boże
Czytanie z Dziejów Apostolskich (1,1-11)
Pierwszą Księgę napisałem, Teofilu, o wszystkim, co Jezus czynił i czego nauczał od początku aż do dnia, w którym dał polecenia Apostołom, których sobie wybrał przez Ducha Świętego, a potem został wzięty do nieba. Im też po swojej męce dał wiele dowodów, że żyje: ukazywał się im przez czterdzieści dni i mówił o królestwie Bożym. A podczas wspólnego posiłku przykazał im nie odchodzić z Jerozolimy, ale oczekiwać obietnicy Ojca: «Słyszeliście o niej ode Mnie – [mówił] – Jan chrzcił wodą, ale wy wkrótce zostaniecie ochrzczeni Duchem Świętym». Zapytywali Go zebrani: «Panie, czy w tym czasie przywrócisz królestwo Izraela?» Odpowiedział im: «Nie wasza to rzecz znać czasy i chwile, które Ojciec ustalił swoją władzą, ale gdy Duch Święty zstąpi na was, otrzymacie Jego moc i będziecie moimi świadkami w Jeruzalem i w całej Judei, i w Samarii, i aż po krańce ziemi». Po tych słowach uniósł się w ich obecności w górę i obłok zabrał Go im sprzed oczu. Kiedy jeszcze wpatrywali się w Niego, jak wstępował do nieba, przystąpili do nich dwaj mężowie w białych szatach i rzekli: «Mężowie z Galilei, dlaczego stoicie i wpatrujecie się w niebo? Ten Jezus, wzięty od was do nieba, przyjdzie tak samo, jak widzieliście Go wstępującego do nieba».
Czytanie z Listu do Hebrajczyków (9,24-28;10,19-23)
Chrystus bowiem wszedł nie do świątyni zbudowanej rękami ludzkimi, będącej odbiciem prawdziwej [świątyni], ale do samego nieba, aby teraz wstawiać się za nami przed obliczem Boga, ani nie po to, aby się wielekroć sam miał ofiarować, jak arcykapłan, który co roku wchodzi do świątyni z krwią cudzą, gdyż w takim przypadku musiałby cierpieć wiele razy od stworzenia świata. A tymczasem raz jeden ukazał się teraz na końcu wieków, aby zgładzić grzech przez ofiarę z samego siebie. A jak postanowione ludziom raz umrzeć, potem zaś sąd, tak Chrystus raz jeden był ofiarowany dla zgładzenia grzechów wielu, drugi raz ukaże się nie w związku z grzechem, lecz dla zbawienia tych, którzy Go oczekują. Mamy więc, bracia, pewność, iż wejdziemy do Miejsca Świętego przez krew Jezusa. On nam zapoczątkował drogę nową i żywą, przez zasłonę, to jest przez ciało swoje. Mając zaś kapłana wielkiego, który jest nad domem Bożym, przystąpmy z sercem prawym, z wiarą pełną, oczyszczeni na duszy od wszelkiego zła świadomego i obmyci na ciele wodą czystą. Trzymajmy się niewzruszenie nadziei, którą wyznajemy, bo godny jest zaufania Ten, który dał obietnicę.
Z Ewangelii według św. Łukasza (24,46-53)
Jezus powiedział do swoich uczniów: «Tak jest napisane: Mesjasz będzie cierpiał i trzeciego dnia zmartwychwstanie; W imię Jego głoszone będzie nawrócenie i odpuszczenie grzechów wszystkim narodom, począwszy od Jeruzalem. Wy jesteście świadkami tego. Oto Ja ześlę na was obietnicę mojego Ojca. Wy zaś pozostańcie w mieście, aż będziecie przyobleczeni w moc z wysoka». Potem wyprowadził ich ku Betanii i podniósłszy ręce, błogosławił ich. A kiedy ich błogosławił, rozstał się z nimi i został uniesiony do nieba.
O czym jest dzisiejsza Ewangelia?
Czytamy dziś ostatnie wersety Ewangelii św. Łukasza. Zmartwychwstały Jezus kilkakrotnie ukazywał się swoim uczniom (Łk 24, 13-35.36-43). Teraz On żegna się z nimi, błogosławi im i obiecuje im Ducha Świętego. W tej ostatniej chwili Jezus pomaga Apostołom zrozumieć sens Jego śmierci w świetle Pisma Świętego. Dla Jezusa jest to kres Jego wędrówki po tym świecie. Dla Apostołów jest to początek długiej wędrówki w świat, aby wszędzie nieść orędzie zbawienia. Nie są jednak wysyłani, by iść sami. Jezus obiecuje im towarzysza w drodze: Jego Ducha. Dzięki zesłanemu na nich Duchowi Apostołowie zrozumieją, że On wciąż jest z nimi.
Zastanów się
Przemyśl
(i) Rozumienie życia poprzez Pismo Święte Pismo Święte jest duchowym dziedzictwem ludu Izraela. Izraelici cenili Pismo Święte, czytali je, studiowali i modlili się nim. W nim też zapisali, w jaki sposób doświadczali Boga w swoim życiu i jak Bóg do nich przemówił, co im powiedział.
Naród Wybrany zawsze starał się zrozumieć otaczającą ich rzeczywistość i to co się wokół nich działo w świetle tego, co było napisane w Piśmie Świętym. My chrześcijanie przejęliśmy tę tradycję Narodu Wybranego i chcemy, aby Pismo Święte było tak samo głęboko zakorzenione w życiu Kościoła. Papież Paweł VI wraz z biskupami zgromadzonymi na Soborze Watykańskim II w Dogmatycznej Konstytucji o Objawieniu Bożym Dei Verbum (18 listopada 1965) zachęcają wszystkich wierzących do czytania Słowa Bożego według metody Lectio Divina (boże czytanie), która pozwala odnaleźć światło boże w życiu każdej osoby rozważającej słowa Pisma Świętego.
Ewangelia Łukasza pokazuje, że Jezus dobrze znał Pismo Święte i posługuje się nim w swojej posłudze (Łk 4, 1-13). W tej Ewangelii widzimy Jezusa, który nie tylko cytuje Pisma św. tak jak to czynili uczeni w Prawie, On czyni to tak aby pokazać, że Pismo Święte wypełnia się w Jego osobie.
Gdy uczniowie zrozumieli, że Jezus jest wypełnieniem wszystkich obietnic, które Bóg złożył w Piśmie Świętym, zostali zmuszeni do spojrzenia na te same Pisma inaczej niż tak jak patrzeli na nie wcześniej (Łk 4,16-30). Jezus chce, aby się nauczyli czytać i interpretować znaczenie świętych ksiąg w świetle życia, śmierci i zmartwychwstania Jezusa.
Aby pokazać, jak trudno jest czytać Pismo Święte w świetle Jezusa, Łukasz przedstawia nam na końcu Jego Ewangelii poruszającą historię dwóch uczniów, którzy idą do Emaus i niespodziewanie dołącza do nich Zmartwychwstały Pan, którego oni nie rozpoznają. Uczniowie mówią do nieznanego towarzysza podróży o Jezusie i o swoim rozczarowaniu, że On nie spełnił ich oczekiwań jako Wielki Prorok Mesjański (Łk 24, 21). Dzisiaj możemy powiedzieć, że ci dwaj uczniowie czytali i interpretowali tylko jedną część Pisma Świętego, tę, która sprawiała im przyjemność. Teraz będąc w drodze i z pomocą Jezusa zaczynają interpretować Pismo Święte w bardziej integralny sposób.
W czasie prowadzonej przez Jezusa medytacji Pisma Świętego w drodze do Emaus ci dwaj uczniowie odkrywają, że Jezusowy krzyż, cierpienie i śmierć były częścią Bożego planu (Łk 24, 27). To właśnie po tym ponownym odczytaniu Pisma Świętego z pomocą Jezusa, w świetle wydarzeń paschalnych i Łamania Chleba, dwaj uczniowie zrozumieli, na czym polegało życie Jezusa.
Wielu ludzi uwielbia cytować Biblię, ale często bez głębokiego zrozumienia. Bardzo często lubimy wybierać tylko te słowa Pisma Świętego, które sprawiają nam przyjemność, a odkładać na bok to, co stanowi wyzwanie dla naszego stylu życia. Bardzo popularną wersją czytania Biblii jest tzw. "Ewangelia dobrobytu", w której kaznodzieje obiecują, że Bóg rozwiąże wszystkie nasze problemy finansowe i da nam dobre zdrowie, jeśli będziemy mieli wystarczająco dużo wiary i złożymy hojną ofiarę kaznodziei. Tym, czego brakuje w orędziu tak przedstawianego Słowa Bożego, jest krzyż Jezusa i Jego zaproszenie, by każdego dnia brać na siebie swój krzyż i iść za nim drogą, która wiedzie przez fałszywe, odrzucenie nawet przez najbliższych i Golgotę. «Chrystus musiał umrzeć, aby wejść do chwały swojej» (Łk 24, 25) i my również.
(ii) Podróż do domu We wszystkich narodach panuje fundamentalne przekonanie, że życie należy do Boga, pochodzi od Niego i do Niego wraca. Życie jest wielką wartością dla wszystkich narodów. Życie jest darem od Boga, który jest jego źródłem. Kres życia to powrót do Boga i tych, którzy odeszli przed nami (świętych obcowanie).
Także Jezus jest świadomy, że pochodzi od Boga i wszystko otrzymuje od Boga, którego nazywa swoim Ojcem. Podróż jego życia nie jest powrotem do tych, którzy odeszli. Jego powrót, jest powrotem do Ojca. Łukasz opisuje jego służbę jako podróż do Jerozolimy na spotkanie ze śmiercią. Ale Jerozolima to tylko jeden z etapów jego podróży, która kończy się w domu Ojca. Dlatego Wniebowstąpienie jest powrotem Jezusa do domu.
Łukasz ma dwie wersje Wniebowstąpienia. W Dziejach Apostolskich Wniebowstąpienie następuje dopiero po ukazaniu się uczniom przez czterdzieści dni, co jest figurą symboliczną (w Biblii liczba 40 to symbol czasu pokuty, oczyszczenia i przygotowania). W tym czasie Jezus przygotowuje swoich uczniów, aby byli Jego posłańcami. Ich podróż misyjna rozpocznie się w Jerozolimie i dotrze do Rzymu, centrum Imperium Rzymskiego.
Ewangelia Wniebowstąpienia mówi nam, że podobnie jak Apostołowie, wszyscy jesteśmy posłani w podróż w świat, aby nieść orędzie miłości Jezusa wszystkim, których spotykamy na naszej drodze życia. Jako naśladowcy Jezusa musimy być również Jego posłańcami. "Zadanie ewangelizacji wszystkich narodów jest najważniejszą misją Kościoła" – stwierdza Sobór Watykański II w dekrecie "Ad gentes" (Do narodów). Każdy chrześcijanin jest powołany do tego, by być ewangelizatorem, by głosić ludziom Dobrą Nowinę o Jezusie słowem i czynem, gdziekolwiek się znajduje.
Wniebowstąpienie przypomina nam również, że – podobnie jak dla Jezusa – nasze życie jest podróżą do domu, do domu naszego Ojca. Chociaż Bóg powierzył nam ważną misję przekształcenia tego świata w Jego Królestwo, na zawsze pozostajemy «przybyszami i cudzoziemcami na ziemi» (Hbr 11, 13). Naszym prawdziwym domem jest niebo.
Adres
ul. Księcia Witolda 2a, Ełk, Poland
Kontakt
+48 607 862 464
k.kozkowna2023@gmail.com
Nr konta parafii
Bank PKO BP
52 1020 4724 0000 3102 0028 3887
Wszystkie Prawa Zastrzeżone ©