Jezus wysłał ich po dwóch   

06 lipca 2025

Jezus wysłał ich po dwóch  

Przeczytaj Słowo Boże

Czytanie z Księgi Proroka Izajasza (66,1b-3a.4-5.6-7a.16 i 20)

Radujcie się wraz z Jerozolimą, weselcie się w niej wszyscy, co ją miłujecie! Cieszcie się z nią bardzo wy wszyscy, którzy się nad nią smuciliście. Tak bowiem mówi Pan: «Oto Ja skieruję do niej pokój jak rzekę
i chwałę narodów – jak strumień wezbrany. Ich niemowlęta będą noszone na biodrach i na kolanach będą pieszczone. Jak kogoś pociesza własna matka, tak Ja was pocieszać będę; w Jerozolimie doznacie pociechy». Na ten widok rozradują się serca wasze, a kości wasze nabiorą świeżości jak murawa. Ręka Pana da się poznać Jego sługom.

Czytanie z 1 Listu św. Pawła do Galatów (Ga 6,14-18)

Co do mnie, to nie daj Boże, bym się miał chlubić z czego innego, jak tylko z krzyża Pana naszego, Jezusa Chrystusa, dzięki któremu świat stał się ukrzyżowany dla mnie, a ja dla świata. Bo ani obrzezanie nic nie znaczy, ani nieobrzezanie, tylko nowe stworzenie. Na wszystkich tych, którzy się tej zasady trzymać będą, i na Izraela Bożego [niech zstąpi] pokój i miłosierdzie! Odtąd niech już nikt nie sprawia mi przykrości: przecież ja na ciele swoim noszę blizny, znamię przynależności do Jezusa. Łaska Pana naszego, Jezusa Chrystusa, niech będzie z duchem waszym, bracia! Amen.

Z Ewangelii według św. Łukasza (Łk 10,1-12.17-20)

Następnie wyznaczył Pan jeszcze innych siedemdziesięciu dwu i wysłał ich po dwóch przed sobą do każdego miasta i miejscowości, dokąd sam przyjść zamierzał. Powiedział też do nich: «Żniwo wprawdzie wielkie, ale robotników mało; proście więc Pana żniwa, żeby wyprawił robotników na swoje żniwo. Idźcie! Oto posyłam was jak owce między wilki. Nie noście ze sobą trzosa ani torby, ani sandałów; i nikogo w drodze nie pozdrawiajcie. Gdy wejdziecie do jakiegoś domu, najpierw mówcie: Pokój temu domowi. Jeśli tam mieszka człowiek godny pokoju, wasz pokój spocznie na nim; jeśli nie, powróci do was. W tym samym domu zostańcie, jedząc i pijąc, co będą mieli: bo zasługuje robotnik na swoją zapłatę. Nie przechodźcie z domu do domu. Jeśli do jakiegoś miasta wejdziecie i przyjmą was, jedzcie, co wam podadzą; uzdrawiajcie chorych, którzy tam są, i mówcie im: Przybliżyło się do was królestwo Boże. Lecz jeśli do jakiegoś miasta wejdziecie, a nie przyjmą was, wyjdźcie na jego ulice i powiedzcie: Nawet proch, który z waszego miasta przylgnął nam do nóg, strząsamy wam. Wszakże to wiedzcie, że bliskie jest królestwo Boże. Powiadam wam: Sodomie lżej będzie w ów dzień niż temu miastu.

Wróciło siedemdziesięciu dwóch z radością, mówiąc: «Panie, przez wzgląd na Twoje imię nawet złe duchy nam się poddają». Wtedy rzekł do nich: «Widziałem szatana, który spadł z nieba jak błyskawica. Oto dałem wam władzę stąpania po wężach i skorpionach, i po całej potędze przeciwnika, a nic wam nie zaszkodzi. Jednakże nie z tego się cieszcie, że duchy się wam poddają, lecz cieszcie się, że wasze imiona zapisane są w niebie».

O czym jest dzisiejsza Ewangelia?

Jezus wysłał dwunastu apostołów (Łk 9, 1-11), aby głosili Królestwo i uzdrawiali chorych. Potem wyruszył do Jerozolimy, chciał przejść przez Samarię, ale Samarytanie nie chcieli, aby Jego stopa stanęła na ich ziemi. Po tym wszystkim On czyni to co jest opisane w dzisiejszej Ewangelii (Łk 10,1-12.17-24), mianowicie posyła więcej ludzi, tym razem siedemdziesięciu dwóch uczniów, aby na nowo przygotowali drogę. Ta Ewangelia (Łk 10, 1-24 daje nam cały obraz misji siedemdziesięciu dwóch. Otrzymują oni prawie te same instrukcje, co dwunastu apostołów, a mianowicie: całkowite zaufanie Bogu, aby głosić Królestwo i uzdrawiać. Posłuszeństwo tym wskazaniom sprawia, że odnoszą sukces i dzielą tę radość z Jezusem po powrocie.

Zastanów się:

  • Dlaczego Jezus wysyła siedemdziesięciu dwóch uczniów parami?
  • Na czym polega misja, którą Jezus powierzył tym misjonarzom?
  • W jaki sposób nasza dzisiejsza misja jest związana z misją Jezusa?

 

Przemyśl

(i) Siedemdziesięciu dwóch innych na misji                         Dzisiejszą Ewangelię poprzedza opis nieudanej misji kilku posłanych uczniów, którzy próbowali uzyskać pozwolenie na przejście Jezusa przez Samarię. Wszystkie te wydarzenia stały się okazją do tego. aby Jezus mógł wyjaśnić uczniom to, czego od nich oczekuje. Warto też zauważyć, że Święty Łukasz w swojej Ewangelii przedstawia swoje oczekiwania na różne sposoby (Łk 9,51-14,35). Dzisiaj w Ewangelii chodzi o przymioty misjonarzy-uczniów, którzy idą przed Jezusem.

Jezus wysyła siedemdziesiąt dwie osoby w parach. Tak jak to bywa w tekstach biblijnych, za tą liczbą można dostrzec pewną symbolikę. Liczba siedemdziesiąt dwa reprezentuje wszystkie narody świata (narody pogańskie), do których uczniowie Jezusa zostaną później posłani (Dz 1,8). Łukasz może zachęcać uważnego czytelnika do nawiązania do biblijnej przeszłości i dostrzeżenia przez niego wypełnienia się obietnic Starego Testamentu. Siedemdziesięciu starszych było świadkami zawarcia przymierza (Wj 24:1,9) i siedemdziesięciu dwóch, dzieliło z Mojżeszem rządy nad ludem. Duch Mojżesza został przekazany siedemdziesięciu (-dwóm) starszych, aby mogli mu pomóc w jego obowiązku rządzenia ludem (Lb 11,16-30), kiedy Mojżesz skarżył się, że brzemię to jest zbyt wielkie dla niego samego (Lb 11,10-16) i w odpowiedzi na to Bóg polecił mu wyznaczyć siedemdziesięciu starszych, którzy otrzymali Ducha Świętego w Namiocie Spotkania i prorokowali (Lb 11,25), w tym samym czasie, dwaj inni pozostali w obozie, ale nie przyszli do Namiotu Spotkania (Lb 11,26) i stąd siedemdziesięciu dwóch. 

W Ewangelii św. Łukasza Jezus nie skarży się, że Jego posługa jest zbyt ciężka dla Niego, ale chętnie pragnie włączyć uczniów do swojej pracy.  Zgodnie ze zwyczajami żydowskimi, aby świadectwo było ważne, musi być złożone przez co najmniej dwie osoby (Nb 35,30; Pwt 17,6; 19:15; Mateusza ; Jana 8,17; 2 Kor 13:1). Byli więc wysyłani parami, aby ich świadectwo mogło być uznane przez słuchających ich orędzia za prawdziwe, a także, aby mogli się nawzajem wspierać.  To Jezus sprawia, że stajemy się uczestnikami Jego misji, i tylko w ten sposób idziemy przed Nim, ale musimy pamiętać, że nie zajmujemy Jego miejsca w tej misji. Bez względu na to, jak bardzo jesteśmy kochani z powodu tego, czym dzielimy się z ludźmi, zawsze powinniśmy pamiętać, że jesteśmy sługami kogoś innego, którego orędzie Królestwa głosimy i jednocześnie jesteśmy zobowiązani do wzajemnego wspierania się dziele głoszenia Ewangelii.

(ii) Nagląca potrzeba przesłania Królestwa            W swojej narracji ewangelicznej św. Łukasz podąża za schematem Ewangelii Marka. I tak w Ewangelii Marka chociaż Pan Jezus tylko raz wysyła ludzi na misję głoszenia Królestwa, którymi są apostołowie. Kiedy oni wypełniają misję powierzoną im przez Jezusa Marek wspomina o zabójstwie Jana Chrzciciela, który jako pierwszy głosił orędzie o Królestwie (Mk 6, 6b-30). Epizod ten jest opowiedziany w bardzo zwięzłej formie w Łk 9, 1-11. Ani Marek, ani Mateusz nie napisali o posłaniu siedemdziesięciu dwóch innych, jak to jest opisane w dzisiejszej Ewangelii. Kiedy czytamy fragmenty Ewangelii Mateusza, Marka i Łukasza (Mt 10,1-4; Mk 6,6b-13; Łk 9,1-11 i Łk 10,1-11) opowiadające o tym posłaniu to wydaje się, że Łukasz jakby wyraźniej i dokładniej ukazuje wskazówki dotyczącymi misji siedemdziesięciu dwóch uczniów, niż dwunastu apostołów.

U świętego Łukasza Wspólnym ogniwem tych dwóch misji (12 apostołów i 72 uczniów) jest głoszenie Królestwa Bożego słowem i czynem. Są oni posłani przez Jezusa, aby głosić Dobrą Nowinę ludziom w bardzo konkretnych okolicznościach, w domach, na ulicach i w miastach i aby uzdrawiać chorych. To, że Jezus nakazuje posłanym nie brać niczego na swoją misję ma im pokazać, że to poselstwo rzeczywiście pochodzi od Boga i nie powinni liczyć na własne bezpieczeństwo materialne, które dałoby im to, co posiadają. Powinni liczyć na Boga, który zaopatruje ich poprzez hojność ludzi, którzy ich przyjmą.

To, że nie maja nikogo pozdrawiać po drodze, ma im uzmysłowić jak pilne jest orędzie, które mają głosić. Nawrócenie ludzi słuchających posłanych połączone jest z pokutą, która nie może być odłożona na później. Ludzie są zaproszeni do nawrócenia i powrotu do Boga.  Hasłem ich orędzia jest: „Przybliżyło się Królestwo Boże”. Bóg ma zamiar zainterweniować w bardzo konkretny sposób w ich życie i dać im prawdziwy pokój, pełnię istnienia, której ludzie szukali. Leczenie różnych rodzajów chorób jest jedynie przejawem interwencji Boga.

Często mówi się, że "czyny mówią głośniej niż słowa". To właśnie do tego momentu w Ewangelii Łukasza na czynach polegała dotychczasowa służba Jezusa. On nauczał, ale i leczył choroby fizyczne i duchowe, a apostołowie i uczniowie wszystkich czasów są teraz zaproszeni do udziału w tym dziele. Podobnie jak Jezus, Apostołowie i uczniowie, tak samo misjonarze wszystkich czasów muszą sobie zdawać sprawę z tego, że spotkają się z aprobatą lub odrzuceniem Boga i orędzia, które zwiastują.

Przesłanie Jezusa zawsze będzie wyzwaniem dla ludzi i nikt nie możemy pozostać neutralni i niezdecydowani w tej kwestii. Zaproszenie jest zaproszeniem do przyjęcia Dobrej Nowiny, a decyzja, by odpowiadać w taki czy inny sposób, jest odpowiedzią, która z woli wyborcy zasługuje na zbawienie lub na potępienie. To przed samym Panem Jezusem i Jego posłańcami za nasze wybory staniemy w „ostateczności przed sądem”. Jeśli głoszenie o Królestwie nie prowadzi do zmiany naszych nawyków życiowych, możemy zadać sobie pytanie: "Czy naprawdę głosimy Jezusa i Jego Królestwo, czy też nas samych?"

(iii) Radość z sukcesu z Jezusem                   Powrót siedemdziesięciu dwóch uczniów jest radosny. Cieszą się z owoców swojej misji, podobnie jak Jezus, który napełniony Duchem Świętym wielbi Boga (Łk 10, 21-22). Chociaż Łukasz tego nie mówi, przypuszczamy, że uczniowie odnieśli sukces, ponieważ postępowali zgodnie z tym, co Jezus im powiedział. Powodzenie misji zależy od wierności posłańca okazaną temu, który Go posłał.

Uczniowie wracają do Jezusa, aby zdać sprawę z tego, co się wydarzyło i usłyszeć Jego opinię. Nieprzyjaciel był im podporządkowany ze względu na ich zjednoczenie z Bogiem w Jezusie i przez Jezusa. Jest to rzeczywiście czas wypełnienia się proroctw, których wielu się spodziewało, a teraz misjonarze z Galilei są tego uprzywilejowanymi świadkami (Łk 10, 23-24). To bardzo zwyczajni ludzie, być może zbyt zwyczajni dla ludzi swoich czasów. A jednak to oni są tymi, przez których Bóg objawia, że jest to czas zbawienia.

Podobnie jak uczniowie, nasze wspólnoty są zachęcane do regularnego powracania do Jezusa, aby zdać Jemu   sprawę z tego, co wydarzyło się w trakcie głoszenia innym ludziom Jego Ewangelii słowem i naszym stylem życia. Taki powrót zmusza nas do tego, by usiąść u stóp Jezusa i wsłuchiwać się w Jego głos. Taka postawa pomaga nam spojrzeć na to co się wydarzyło z właściwej perspektywy. Pamiętać należy, że każdy sukces może doprowadzić do tego, że zaczniemy uważać to co się stało za nasz własny sukces. Może w naszym wysiłku ewangelicznym niektóre metody okażą się skuteczne lepiej niż inne, jednak Jezus ciągle przypomina nam, że tylko Bóg dokonuje prawdziwej przemiany w życiu osób, których dotykamy i to, że mamy szczęście, dawania świadectwa o tym. Jesteśmy narzędziami w rękach Boga, do którego należy prawdziwa chwała.

 

Adres

 

ul. Księcia Witolda 2a, Ełk, Poland

Kontakt

 

+48 607 862 464

k.kozkowna2023@gmail.com

Nr konta parafii

 

Bank PKO BP 

52 1020 4724 0000 3102 0028 3887

Wszystkie Prawa Zastrzeżone ©